شارژ سیلندر co2

شارژ سیلندر co2 چیست؟

موضوع سیلندر و شارژ سیلندر co2 در آپارتمان و محل کار امری ضروری است . سیلندر  co2 یکی از پرکاربردترین مهارکننده‌هایی است که در اماکن اداری و تجاری استفاده می‌شود. نظارت و شارژ سیلندر co2 برای اطمینان از حفظ امنیت و جلوگیری از تشدید آتش‌سوزی بسیار حائز اهمیت است. شرکت فاراد صنعت چابک، ارائه دهنده خدمات بررسی و شارژ سیلندر co2  و انواع سیلندر می‌باشد که قصد دارد در این مقاله شما را با زمان و چگونگی شارژ سیلندر co2 آشنا کند.

سیلندر آتش نشانی یکی از وسایل مهم و تأثیرگذار در جلوگیری از پیشروی حریق است. با توجه به مشکلات و حوادث طبیعی این سیلندر ‌ها هستند که می‌ توانند گزینه مناسبی برای شما باشند. البته این سیلندر‌ ها می‌ بایست حداقل یکبار در سال تجدید شارژ شوند. همچنین دیگر قسمت‌های سیلندر نیز باید مورد بازدید و بررسی قرار گیرند. شاید برای شما سؤال پیش بیاید که دلیل این تجدید شارژ چیست و اگر آن‌ را شارژ نکنیم چه مشکلاتی برای سیلندر پیش می‌آید؟ همچنین بهترین زمان شارژ سیلندر چه موقع است؟

 در پاسخ جالب است بدانید که محلول اطفاء حریق موجود در سیلندر به طور تقریبی بعد از یک سال کیفیت و کارایی خود را از دست‌ داده و در صورت بروز حوادث عملکرد لازم و مؤثر را نخواهد داشت. بعضاً ممکن است در مقابل خاموش ‌کردن آتش عکس‌العملی نداشته و نتواند آتش را خاموش کند. در این ‌خصوص نیاز به تعویض محلول درون سیلندر و یا به ‌اصطلاح شارژ مجدد است.

شارژ سیلندر co2

شاید در نگاه اول نحوه شارژ سیلندر co2 راحت به نظر برسد؛ اما اینطور نیست!

در گام اول باید از مدل و نوع سیلندر آتش­ نشانی آگاهی کسب کنید. با دانستن اینکه سیلندر از کدام نوع و در چه ابعاد و اندازه‌ه­ایی است؛ راحت‌­تر می­‌توانید نسبت به شارژ آن اقدام کنید.

در گام بعدی می ‌بایست تمامی محلول و مواد باقی­مانده درون سیلندر را تخلیه نموده و به طور کامل تمیز نمایید؛ سپس با مواد جدید سیلندر را پر کنید. البته این کار چندان ساده نیست. برای انجام این کار به ابزارهایی مثل پمپ باد، گیره، شیلنگ جهت تخلیه و پر نمودن سیلندر و … نیاز دارید.

نکته قابل‌ توجه اینکه ؛ اگر شغل شما شارژ یا فروش سیلندر آتش ­‌نشانی نیست، این کار برای شما هزینه‌­های زیادی را در برخواهد داشت. بنابراین می­‌بایست این کار را به شرکت­‌هایی بسپارید که تجربه و تجهیزات لازم را جهت شارژ سیلندر آتش ­نشانی دارند.

 زمان مناسب برای شارژ سیلندر CO2

نکته مهمی که در ابتدا باید به آن اشاره نمود، این است که در صورت هر بار استفاده از سیلندر آتش­ نشانی می‌بایست نسبت به شارژ مجدد آن اقدام کرد. همچنین سیلندر آتش‌ نشانی را باید در فاصله‌های زمانی مشخص برای بازدید و انجام سرویس‌های لازم به شرکت‌ها یا موسسه‌های شارژ سیلندر co2 فرستاده شود تا توسط متخصصین به طور کامل تخلیه و تمیزکاری شود و نسبت به تجدید شارژ آن­ها اقدام گردد. مطئنن برای خیلی از افراد سوال است که زمان شارژ سیلندر co2 چه زمانی است. این سوال را در ادامه پاسخ خواهیم داد.

 همان گونه که در بالا نیز اشاره کردیم؛ سیلندر­‌های آتش ­نشانی را معمولاً به‌صورت سالانه شارژ می‌کنند. اما در مورد سیلندر­‌های آتش ­نشانی co2 این‌طور نیست. برای شارژ سیلندر‌های آتش ­نشانی دی اکسید کربن باید هر دو سال یک­بار نسبت به بازدید، سرویس و انجام شارژ اقدام کنید

بازدید و بررسی سیلندر

بازدید و سرویس سیلندر­‌های آتش­ نشانی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورت بازدید و بررسی به‌موقع می‌توانید آمادگی خود را در برابر حریق بالا ببرید و از جان و مال خود و دیگران در برابر حوادث ناشی از حریق محافظت کنید. برای بازدید سیلندر­‌های آتش­ نشانی روش­‌های بازدید به‌صورت ماهانه، شش‌­ماهه و سالیانه پیشنهاد می­‌شود. در ادامه به بررسی این بازه­‌های زمانی پیشنهادی می‌­پردازیم.

بازدید سیلندر به صورت سالیانه

تمامی سیلندر­‌های آتش­ نشانی می‌­بایست به‌صورت سالیانه تحت آزمایش هیدرواستاتیکی قرار بگیرند. بدین صورت از مقاومت و سالم بودن سیلندر آتش ­نشانی در برابر فشار اطمینان حاصل می‌شود. اما در مورد بازدید و شارژ سیلندر آتش ­نشانی co2 می‌­توانید هر دو سال یک‌بار نسبت به بازدید و بررسی سیلندر سیلندر اقدام نمایید. در طول این پروسه سیلندر و شیر سیلندر مورد آزمایش و ارزیابی قرار گرفته؛ تا در زمان بروز حوادث بالاترین سطح کیفیت و کارایی لازم را داشته باشد.

بازدید سیلندر به صورت شش‌ماهه

در این مدل از بازدید یکی از سیلندر­‌های آتش­ نشانی را به‌صورت آزمایشی برای اطفاء حریق استفاده نموده و عملکرد آن را می‌سنجند. علاوه بر این درصورتی‌که 10% از وزن سیلندر آتش ­نشانی کم شده باشد، می­‌بایست نسبت به شارژ سیلندر  co2 و آزمایش هیدرواستاتیک بر روی سیلندر اقدام نمایید.

بازدید سیلندر به صورت ماهانه

این بازدید به‌راحتی و توسط خود فرد انجام می‌­گیرد. در این بازدید و بررسی با مشاهده درجه‌­بندی یا آمپر روی سیلندر می‌­توانید از میزان و کیفیت مواد موجود در سیلندر آتش­ نشانی اطمینان حاصل نمایید. درصورتیکه از سیلندر­‌های آتش ­نشانی به‌صورت پودر و گاز استفاده می‌­کنید، می‌­بایست برای جلوگیری از ته‌­نشین شدن مواد داخل سیلندر، آن را چند بار برعکس کرده و تکان دهید تا مواد دوباره با هم ترکیب شده و از کلوخه شدن آن جلوگیری کنید.

همواره از سلامت اهرم، شیلنگ، سرلوله و بقیه قسمت‌­های سیلندر اطمینان حاصل کنید. تا در صورت نفوذ حشره یا موادی به درون لوله، موجب اختلال در عملکرد آن نشود. با مشاهده هرگونه مشکل و نقص در این قسمت‌­ها، هر چه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام کنید.

رعایت نکات ایمنی در هنگام شارژ سیلندر co2

اگر یکبار و حتی برای مدت‌ زمان کمی از سیلندر آتش ­نشانی استفاده کرده‌اید، می­‌بایست نسبت به شارژ مجدد آن اقدام کنید. رعایت این مورد بسیار مهم و ضروری است. زیرا با کاهش مواد درون سیلندر، زمان تخلیه مواد نیز کاهش می‌­یابد. همچنین با کاهش مواد داخل محفظه سیلندر قدرت و شدت پرتاب مواد نیز کاهش پیدا می‌کند. این امر می‌­تواند سبب ایجاد مشکلاتی در هنگام بروز حوادث ناشی از حریق گردد. همواره باید پلمب روی شیر ضامن سیلندر به‌ راحتی باز شده و بتوان از آن استفاده کرد. درصورتیکه پلمب روی سیلندر باز شده باشد، می‌­بایست آن را بازدید و بررسی نمود؛ تا مبادا مورد استفاده قرار گرفته باشد. درصورتی‌که سیلندر آتش­ نشانی زنگ‌زدگی داشته و لک و ترک یا در قسمت­‌هایی آثاری از جوشکاری روی بدنه سیلندر وجود داشته باشد؛ حتماً باید در هنگام شارژ سیلندر آتش­ شانی co2 نسبت به رفع آن اقدام گردد. حتماً پس از بررسی و شارژ سیلندر آتش ­نشانی، آن را وزن کنید. وزن سیلندر همواره باید با وزن استاندارد جهانی برابر باشد. هنگام تحویل سیلندر باید از تاریخ دقیق شارژ و تاریخ شارژ شدن بعدی اطلاع کسب کنید. البته یک برچسب حاوی اطلاعاتی نظیر نحوه استفاده و تاریخ شارژ و دِشارژ روی بدنه سیلندر آتش ­نشانی وجود دارد. در صورت نبود برچسب نسبت به پیگیری این امر اقدامات لازم را انجام دهید. سیلندر آتش‌ نشانی را در محل­‌هایی قرار دهید که به‌آسانی بتوان نسبت به استفاده از آن­ها اقدام کرد. همواره سرعت عمل در هنگام بروز آتش ­سوزی از نکات مهم در اطفاء حریق و جلوگیری از حوادث ناشی از آن است.

سیستم اعلام و اطفاء حریق

استاندارد سازی اتاق سرور

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.