شارژ سیلندر پودری

نکات مهم شارژ سیلندر پودری چیست؟

شارژ سیلندر پودری و انواع سیلندر های آتش نشانی ، باید طبق دوره‌های مشخص و معین به لحاظ عملکرد، به‌خوبی بررسی شود تا در مواقع لزوم بتوان از آن استفاده کرد. اما بسیاری از صاحبان ساختمان‌ها که مسئول نگهداری سیلندر پودری و دیگر سیلندر‌های آتش‌نشانی و انطباق آن‌ها با دستورالعمل‌های لازم هستند، از زمان لازم برای شارژ سیلندر پودری یا نحوه انجام آن مطمئن نیستند.

در ادامه شرکت فاراد صنعت چابک به بیان نکاتی در خصوص شارژ سیلندر‌های پودری می‌پردازد و روشی ساده و مطمئن برای انجام این کار را به شما عزیزان معرفی خواهد کرد. 

شارژ سیلندر پودری

سیلندر‌های آتش نشانی اولین خط دفاعی در برابر آتش‌سوزی‌های کوچک هستند و باید کاملاً شارژ یا تحت ‌فشار باشند تا در مواقع اضطراری مؤثر باشند و بتوان به‌موقع از آن استفاده کرد. 

نیاز است تا مشتریانی که قصد شارژ انواع خاموش کننده های دستی و سیلندر های آتش نشانی و مخصوصا شارژ سیلندر پودری خود را دارند، به نکاتی که در زیر آورده شده است توجه نمایند:

  • امکان بازدید از محل کارگاه و عملکرد شارژ سیلندر پودری برای شما مشتریان عزیز فراهم شده و در صورتی که نیاز به بازدید داشته باشید متخصصان ما در اسرع وقت این کار را انجام می دهند.
  • طبق الزام اتحادیه ، در صورت عدم کیفیت مناسب پودر موجود در سیلندر و یا تخریب آن، این پودر می بایست با انواع استاندارد و با کیفیت تعویض گردد.
  • مهم ترین نکته ای که باید توجه داشت در صورتی که حتی یک بار از سیلندر پودری استفاده کرده اید نیاز است تا جهت شارژ سیلندر خاموش کننده اقدام نمایید.
  • توجه داشته باشید که سیلندر های خود را باید سالانه سرویس کنید.

یک کارگاه شارژ سیلندر باید استاندارد بوده و از ویژگی هایی خاصی برخوردار باشد.کارگاه شارژ سیلندر پودری فاراد صنعت چابک دارای کارگاه استاندارد بوده و از میز کار استاندارد که با میزهای معمولی متفاوت است و از لوازم یدکی و ابزار کار استاندارد مثل گیره میزکار و .. برخوردار است که تمام این ابزار توسط اپراتور مورد استفاده قرار می گیرد.

  • در صورتی که محل نگهداری سیلندر ها بسیار گرم یا بسیار سرد است می تواند بر روی سیلندر های آتش نشانی تاثیر گذاشته و باید فواصل زمانی شارژ کوتاه تر شود.
  • در نظر داشته باشید که سیلندر های آتش نشانی دچار خوردگی ، شکستگی و یا خراب شدگی نشده باشند.
  • پلمب سیلندر آتش نشانی نباید باز شده باشد و در غیر اینصورت جهت شارژ مجدد اقدام نمایید.
  • سیم پلمب باید به گونه ای باشد تا در مواقع اضطراری به راحتی قطع شود.
  • دقت داشته باشید تا شارژ سیلندر ها توسط شرکت ثبت شده با اساسنامه و روزنامه رسمی صورت پذیرد.
  • سیلندر باید باز و سرویس شود، و درصورت نیاز پودر  آن تعویض شود  (از تعویض شدن پودر توسط شرکت مطمئن شوید)، و پس از شارژ مجدد گاز، شناسنامه و فاکتور رسمی با مهر امضاء تحویل مشتری گردد.
  • هر دو سال یک بار سیلندر های خاموش کننده را برای تست هیدرواستاتیک بیرون آورده تا موارد ایمنی تجهیزات اطمینان حاصل شود.

سیلندر های آتش نشانی باید دارای برچسبی باشند تا زمان آخرین تاریخ شارژ سیلندر پودری که انجام شده در آن قید شده باشد.

همگی مصرف‌کنندگان سیلندر‌های آتش نشانی اعم از صاحبان خانه یا مشاغل باید اهمیت شارژ سیلندر پودری و گاز را درک کنند. این فرایند بخش مهمی از سرویس و نگهداری سیلندر آتش نشانی است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

 

شارژ کپسول پودری

مهمترین زمان شارژ سیلندر پودری را می‌توان به این صورت بیان کرد

سیلندر‌های آتش نشانی می‌بایست پس از هر بار استفاده بلافاصله شارژ مجدد شوند. حتی در صورت عدم تخلیه کامل ماده اطفاء داخل آن، جهت اطمینان از آمادگی سیلندر برای استفاده مجدد، باید سرویس شوند. حتی تخلیه اندک نیز منجر به نشت و درنهایت کاهش فشار مورد نیاز برای عملکرد صحیح می‌شود.

سیلندر‌های آتش نشانی حتی در صورت عدم استفاده، باید در طول حیات خود به‌ صورت دوره‌ای شارژ مجدد شوند. سیلندر‌های آتش نشانی قابل‌حمل، طبق استاندارد کد NFPA 10 و دستورالعمل‌های خدمات سازنده نیازمند بررسی داخلی و شارژ مجدد هستند. برای اکثر سیلندر‌های شیمیایی که از فشار ذخیره‌شده استفاده می‌کنند، این بررسی داخلی و شارژ مجدد در ششمین و دوازدهمین سال از تاریخ ساخت ذکر‌شده روی سیلندر ضروری است.

افزون بر این سیلندر‌های آتش نشانی به دلیل آسیب یا سایر عوامل محیطی که منجر به کم‌فشار شدن آنها می‌شود، نیازمند بررسی و شارژ سیلندر پودری هستند که به‌صورت بررسی داخلی یا شارژ مجدد انجام می‌شوند.

در صورت مشاهده هرگونه نقص در موارد زیر، سیلندر‌های آتش نشانی و شارژ سیلندر پودری باید دوباره شارژ و بررسی شوند:

  • نمایش فشار پایین
  • ناخوانایی دستورالعمل‌های عملکرد
  • شکستن یا از بین‌ رفتن مهر و موم‌های ایمنی
  • آسیب‌های فیزیکی آشکار
  • خوردگی نشت یا مسدود شدن نازل

 در صورت مواجه با هریک از موارد ذکر شده در بالا، حتماً بلافاصله از سرویس مجدد سیلندر آتش نشانی و شارژ سیلندر پودری اطمینان حاصل نموده و دوباره آن را شارژ کنید.

 چنانچه قصد شارژ سیلندر پودری پودر و گاز خود را دارید باید به تفاوت‌های اساسی سیلندر‌های یک‌بارمصرف قابل شارژ توجه نمایید تا به شما در تمایز آنها کمک کند:

 

ویژگی سیلندر‌های یک‌بارمصرف:

  • دارای 1 سر تخلیه پلاستیکی
  • دارای 1 فشارسنج جهت نمایش پر/خالی بودن مخزن
  • دارای طول عمر 12 سال از تاریخ تولید قبل از جایگزینی
  • دارای برچسب واضح نشان‌دهنده غیر قابل شارژ بودن سیلندر

ویژگی سیلندر‌های قابل شارژ:

  • دارای سر تخلیه فلزی (اغلب و نه همیشه)
  • دارای 1 فشارسنج جهت نمایش کمتر/ بیشتر از ظرفیت پر بودن مخزن و نوار شارژ بودن به عبارتی همان نوار سبز روی مخزن
  • دارای برچسب واضح نشان‌دهنده قابل شارژ بودن سیلندر
  • برای شارژ سیلندر پودری و گاز در نظر داشته باشید که صرفاً یک شرکت تضمین‌کننده حفاظت در برابر آتش‌سوزی واجد شرایط همچون فاراد صنعت چابک می‌تواند سیلندر شما را شارژ کند. افراد حرفه‌ای ابزار، آموزش و تجربه لازم را برای انجام ایمن و صحیح این کار دارند.                

در اینجا مروری داریم بر نحوه شارژ سیلندر پودری:

فشار سیلندر پودری کم شده و کل مواد اطفاء کننده تخلیه می‌شود.

شیر تخلیه از سیلندر بازشده و شیر جداشده و تمیز می‌شود.

تکنسین داخل و خارج سیلندر را برای یافتن هرگونه علائم آسیب‌دیدگی بررسی می‌کند.

شیر دوباره سرهم شده و مجدداً روی سیلندر نصب می‌شود.

سیلندر طبق دستورالعمل‌های مشخص‌شده شارژ مجدداً با مواد اطفاء (دی‌اکسیدکربن، مواد شیمیایی خشک، مواد شیمیایی مرطوب، آب و غیره) پر می‌شود.

سیلندر مجدداً تا زمانی که گیج شارژ کامل را نشان دهد تنظیم فشار می‌شود.

برای بررسی هرگونه مشکل آزمایش نشتی انجام می‌شود.

نازل یا شیلنگ تخلیه مجدداً نصب می‌شود.

سیلندر برای تأیید اینکه آیا در حد تحمل مجاز است یا خیر توزین می‌شود.

مهر و موم جدیدی نصب شده است و یک برچسب شارژ جدید به سیلندر متصل می‌شود.

استاندارد سازی اتاق سرور

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.