شارژ سیلندر فوم

شارژ سیلندر فوم چیست؟

مواد شارژ سیلندر فوم برای اطفاء حریق، مایعی است که روی مواد در حال اشتعال را می پوشاند و مانع از برخاستن گاز قابل اشتعال از روی مواد می شود و از رسیدن اکسیژن به حریق جلوگیری می شود. کف های مورد مصرف در اطفاء حریق که انواع پروتئینی آن از تخمیر آلایش های دامی غیر خوراکی نظیر : خون ، شاخ ، پشم  …و انواع شیمیایی آن از ترکیب برخی مواد شیمیایی خاص تهیه می شود، در هنگام پاشیده شدن توسط سر لوله کف ساز با هوا و آب مخلوط شده و حباب ایجاد می نماید .

شارژ سیلندر فوم 

سیلندر فوم و شلرژ آن برای اولین بار توسط مهندس و شیمیدان معروف روسی به نام  الکساندر لوران در سال ۱۹۰۲ اختراع شد. در این نوع کپسول، انواع مختلف سورفکتانت (ماده فعال سطحی) وجود دارد که باعث تولید فوم یا کف می‌شود.

اجزای شارژ سیلندر فوم یا کف ضد بازدارنده عبارتند از: حلال‌های آلی (مثلا ترتیلیتی تریتییلن گلیکول و هگزیلن گلیکول)، تثبیت کننده‌های کف (مانند الوار لوریل)، سورفکتانت‌های با غلظت کمتر از ۱% و مهارکننده‌های خورندگی.

فوم یا کفی که برای خاموش کردن آتش استفاده می‌شود، مایعی است که به سرعت بر روی مواد شعله ور شده قرار می‌گیرد و مانع از بلند شدن گاز قابل اشتعال از روی این مواد می‌شود و با گسترده شدن بر روی سطح خارجی ماده در حال اشتعال از رسیدن اکسیژن موجود در هوا به سطح آتش ممانعت بعمل می‌آورد.

وزن مخصوص این نوع کف یا فوم همواره کمتر از وزن مخصوص مایعات در حال سوختن است و بنابراین در سطح آن‌ها شناور شده و به پائین نمی‌رود.

کپسول‌های آتش نشانی فوم معمولا به دو صورت شیمیایی (chemical foam) و مکانیکی (mechanical foam) تولید می‌شوند.

ترکیب اصلی کسپول فوم از نوع مکانیکی آب و کف و گاز و کف می‌باشد. همچنین بی کبرنات سدیم و آلومینیوم سولفات ترکیب اصلی در بیشتر فوم‌های شیمیایی است.

این نوع خاموش کننده‌ها (فوم شیمیایی) به دلیل مشکلات و نقاط ضعفی که داشته‌اند از بازار مصرف خارج شده‌اند.

هم چنین لازم به ذکر است که شدت پرتاب کپسول های اطفاء حریق فوم در حدود ۵ متر می‌باشد و درجه ترکیب آن با آب برابر نسبت ۱ به ۸ است به عبارت دیگر به ازای هر ۸ لیتر آب ۱ لیتر کف یا فوم اضافه می‌کنند. ضمناً گنجایش این نوع خاموش کننده‌ها معمولاً ۹ لیتر است. (شارژ سیلندر)

سیلندر حاوی کف

خاموش کننده های حاوی کف در دو مدل خاموش کننده های کف شیمیایی و کف مکانیکی ساخته و تولید میشوند.

در نوع کف شیمیایی ترکیب سولفات آلومینیوم با غلظت ۱۳ درصد و بی کربنات سدیم با غلظت ۸ درصد و ماده تثبیت کننده کف به مقدار ۷۵ درصد حجم سیلندر پر می شوند.

در نوع کف مکانیکی یا کف هوایی در مدل های بالن داخل و تحت فشار دایم به کمک گاز co2 و ازت تحت فشار با فشار ۱۴ بار قرار دارد.

طول پرتاب کف در خاموش کننده حاوی کف دستی حداکثر ۷ متر باید باشد.

زمان تخلیه بین حداقل ۶۰ تا حداکثر ۱۲۰ ثانیه باید باشد.

مایع کف را باید به اندازه ۳ و ۶ درصد وزن اسمی سیلندر پر گردد.

غلظت کف ۳ و ۶ درصد بکار گرفته شود.

خاموش کننده های حاوی کف معمولاً در ظرفیت های ۶ و ۱۰ لیتری بصورت دستی و در ظرفیت های ۲۵ و ۵۰ لیتری بصورت چرخدار تولید می گردند.

حداکثر طول پرتاب خاموش کننده های چرخدار حاوی کف ۱۵/۲ متر و زمان تخلیه ۳ دقیقه باید باشد.

کاربرد شارژ سیلندر فوم

در استفاده از فوم ، توسعه خوب آن و پخش شدن روی سطح ماده مشتعل مخصوصاَ مایعات قابل اشتعال بدلیل سبکی آنها است.

که این مورد در عمل باعث گسترش حریق شده و موجب می شود که نیروهای آتش نشان توفیقی جهت مهار حریق بدست نیاوردند.

پس جهت اطفاء مایعات قابل اشتعال از کف یا فوم آتش نشانی استفاده می شود که همانند پتوئی سطح حریق را پوشانده و موجب اطفاء حریق می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.