تست هیدرواستاتیک

تست هیدرواستاتیک چیست؟

 Hydrostatic test of fire extinguisher  یا تست هیدرواستاتیک آزمایشی است که به صورت دوره ای برای اطلاع از سالم بودن کپسول آتش نشانی صورت می گیرد. تست هیدرواستاتیک به تزریق آب به کمک پمپ مخصوصی که فشار آن تحت کنترل است به داخل مخزن مورد آزمایش تا فشار استانداردی که بیشتر از فشار کاری مخزن می باشد، جهت بررسی استحکام و مقاوم مخزن را ، تست هیدرواستاتیک می نامند. زمان تحت فشار بودن مخزن نیز حائز اهمیت بوده و مطابق استاندارد های مخصوصی انجام می گردد.

 

تست هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی چگونه انجام می شود؟

ابتدا مخزن را به وسیله پمپ تا فشار معین پر کرده سپس شیر ورودی را می بندیم. پس از آن بدنه مخزن را خشک نموده و پس از تایم تعیین شده اقدام به دیتا برداری از گیج فشار می نماییم. در صورتی که عدد نشان داده شده همان فشار اولیه باشد و کاهش پیدا نکرده باشد به معنی آن است که مخزن سالم بوده و نشتی ندارد ولی در صورت کاهش فشار می بایست اقدام به نشتی یاببی و رفع آن نمود. این کار تا زمان رسیدن به نتیجه مطلوب می بایست ادامه پیدا کند.

تست هیدرواستاتیک

جهت آزمایش کپسول های آتش نشانی باید به نکات زیر نیز توجه گردد :

هرگونه انجام آزمون هیدرواستاتیک سیلندرهای خاموش کننده باید توسط افراد متخصص و دارنده پروانه صلاحیت صورت گیرد.

تاریخ و زمان آزمون را پس از گذراندن تست بر روی سیلندر حک نموده و یا برچسب زده آن را جهت شارژ ماده خاموش کنده آماده کنید.

زمان تست هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی

نوع کپسولزمان تستفشار تست
کپسول های آب و گاز و فومهر 1 سال یکباریک و نیم برابر فشار کارکرد
کپسول های CO2هر 5 سال یکبارپنج سوم فشار کارکرد
کپسول های پودر و گازهر 2 سال یکبارسه برابر فشار کارکرد

دلایل لازم برای تست هیدرواستاتیک کپسول های آتش نشانی و اهمیت آن

به دلیل آنکه کپسول های آتش نشانی همواره دارای فشار می باشد ، می بایست بدنه و قطعات آنها هر چندوقت یکبار مورد تست قرار گیرد زیرا در صورت وجود نشتی در آن ممکن است موجب ترکیدگی و یا تخلیه فشار داخل آن شود و این امر موجب می شود کپسول در هنگام استفاده کارآیی لازم را نداشته باشد.

دستورالعمل تست هیدرواستاتیک مخازن تحت فشار یا همان روش کار انجام آزمایش هیدرواستاتیک برای سیلندرها و مخازن به این صورت است که با استفاده از آب، فشار هیدرولیکی مشخصی را به بدنه مخزن وارد می کنند و این کار را تا جایی ادامه می دهند که مخزن کاملاً پر شود و به مدت ۳۰ ثانیه سیلندر را در این فشار بالا نگه می دارند. به حجم حداکثری سیلندر در این آزمایش total volumetric expansion گفته می شود چه بعد از رسیدن به این فشار حجم سیالات موجود در مخزن را به تدریج به صفر میرسانند؛ زمانی که فشار به صفر رسید، حجم مخزن شما کمتر خواهد شد اما به مقدار اولیه خود نمی رسد بلکه کمی بالاتر از حجم اولیه را به شما نشان خواهد داد که به آن افزایش حجم دائمی مخزن یا permanent volumetric expansion گفته می شود. با مقایسه کردن افزایش حجم دائمی مخزن و حجم حداکثری آن به یک عدد می رسیم، حال اگر عدد به دست آمده بالاتر از ۱۰ درصد باشد این مخزن از استاندارد خارج می باشد و دیگر قابل استفاده نیست.

مراحل انجام تست هیدرواستاتیک که به خط تست هیدرواستاتیک نیز معروف هستند و طبق استانداردهای انجام می شود که در ادامه تک تک این مراحل را با هم بررسی می کنیم:

  • باز کردن شیر از قسمت گلویی مخزن یا سیلندر
  • بررسی چشمی قسمت داخلی، بیرونی و محل اتصال شیر به مخزن
  • شستشوی بخش داخلی سیلندر
  • انجام تست هیدرواستاتیک که خود شامل سه مرحله ورودی، واترجکت و خروجی می شود.
  • ثبت نتایج مربوط به تست و بستن شیر سیلندر

خدمات تست هیدرواستاتیک در فاراد صنعت چابک

در این مجموعه علاوه بر تست هیدرواستاتیک که توضیحات آن در بالا آورده شده است خدمات دیگری همچون از بین بردن چربی و رسوب بسته شده در داخل سیلندر ، تست شیر و تعویض آن در صورت معیوب بودن ، بررسی سلامت شیر و بدنه و تعمیر آن و همچنین صدور گواهینامه استاندارد ISIR6792 در صورت تعویض سیلندر انجام می گردد.

سیستم اعلام و اطفاء حریق

استاندارد سازی اتاق سرور

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.