تاییدیه آتش نشانی

تاییدیه آتش نشانی و اخذ تاییدیه آتش نشانی در تهران ، تاییدیه اتش نشانی کرج، تاییدیه آتش نشانی معاونت درمان وزارت بهداشت ، گواهی است که در خصوص تایید ایمنی سیستم اعلام و اطفاء حریق در معماری ساختمان، ساختمان بلند مرتبه و چند طبقه، کلینیک، دندانپزشکی، فیزیوتراپی، کلینیک ترک اعتیاد و لابراتوار و … توسط سازمان آتش نشانی تهران برای صدور پروانه توسط معاونت درمان وزارت بهداشت و مراکز اداری مورد نظر صادر میشود را گویند.

 

گرفتن و اخذ تاییدیه آتش نشانی و روند دریافت تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان چند طبقه از سازمان آتش نشانی و یا سازمان نظام مهندسی برای ساختمان، ضرروری می باشد . 

 

اگر چه تشکیل پرونده و هماهنگی های امور اداری در سازمان کاری دشوار و پیچیده است ولی نمایندگان قانونی ، تاییدیه آتش نشانی معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام مهندسی و اداره ها و مراکز خاص را اخذ می نمایند.

 

تاییدیه آتش نشانی کرج و تهران از دیگر خدماتی می باشد که شرکت “فاراد صنعت چابک” با داشتن مهندسین مشاور و نیروی کاری با تجربه شما مشتریان عزیز را در راستای دریافت آن و تحقق بخشیدن به این امر یاری می نماید.

 

اخذ تاییدیه آتش نشانی

 

مراحل تاییدیه آتش نشانی

مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی و روند دریافت این تاییدیه از سازمان آتش نشانی و یا سازمان نظام مهندسی برای ساختمان، ابتدا باید تشکیل پرونده و هماهنگی امور اداری پرونده پروژه در سازمان آتش نشانی با اخذ وکالت کاری از کارفرما و یا نماینده قانونی ایشان انجام شود.

معمولا در روند اخذ تاییدیه سازمان آتش نشانی (آتش نشانی تهران، کرج) می بایست در جلسات فنی و حل اختلاف سازمان آتش نشانی به عنوان نماینده کارفرما شرکت نمود تا در حین اجرای پروژه بتوان مشکلات و چالش های ایمنی و آتش نشانی پروژه را برطرف نمود.

 

اخذ تاییدیه آتش نشانی

اخذ تاییدیه آتش ‌نشانی با آماده‌سازی مدارک مورد نیاز و ارائه  وکالت نامه از سوی کارفرما به مشاور آتش‌ نشانی آغاز می‌شود.

 مراحل اخذ تاییدیه آتش نشانی به صورت زیر است:

گام اول

تشکیل پرونده‌ی آتش‌ نشانی

سیستم اعلام و اطفاء حریق طراحی شده و نقشه کشی آن انجام می‌گیرد.

گام دوم

ارائه‌ی نقشه‌ها و طراحی‌های انجام شده به سازمان آتش‌ نشانی جهت اخذ تاییدیه‌ی نقشه

گام سوم

ارائه‌ی نکات و ضوابط معماری به کارفرما

برگزاری جلسه‌ی توجیهی برای پیمانکاران اعلام و اطفاء حریق پروژه

گام چهارم

نظارت مستمر مشاور بر روند اجرای پروژه و برطرف کردن نواقص احتمالی در طول روند اخذ تاییدیه آتش‌ نشانی

گام پنجم

تست و تحویل پروژه در صورت عدم وجود نواقص

نظارت نهایی بر اجرای صحیح قوانین معماری

گام ششم

تجهیزات اعلام و اطفاء حریق با مصالح پوشانده شده و معماری ساختمان نهایی می‌گردد.

گام هفتم

نظارت مشاور بر خرید و نصب تجهیزات اعلام و اطفاء حریق

تهیه‌ی مدارک برای اخذ نوبت بازدید از سازمان آتش‌ نشانی

تنظیم محضری قرارداد نگهداری و تعمیرات، با شرکت مورد تایید سازمان

گام هشتم و نهایی اخذ تاییدیه آتش‌نشانی 

پیگیری تست خشک شرکت و پس از آن اقدامات لازم جهت بازدید نوبت دوم از سوی سازمان آتش‌ نشانی

در نهایت پس از طی مراحل فوق، تاییدیه نهایی سیستم اعلام و اطفاء حریق صادر می‌گردد. دریافت این تاییدیه‌ها برای اخذ پایان کار ساختمان‌ها جزو قوانین قطعی شهرداری استان‌ها محسوب می‌شود و کاملا ضروری است.

 شهرداری تهران پس از آتش‌سوزی‌های بزرگ عزم راسخ دارد با نظارتی جدی و سرسختانه، روند اخذ تاییدیه از آتش‌ نشانی و تجهیز ساختمان‌ها به سیستم‌های اعلام حریق را پیگیری و نظارت کند.

 

اخذ تاییدیه آتش نشانی تهران

در سال های اخیر در ساختمان هایی که تاییدیه آتش نشانی تهران و مراکز استان ها مانند اخذ تاییدیه آتش نشانی کرج را گرفته اند،  آمار آتش سوزی ها و حوادث با یک کاهش فاحش به زیر ۹ درصد رسیده است. در این ساختمان ها به هنگام حادثه آلارم و سیستم اعلام حریق به صدا در می آید و قبل از گسترده شدن حادثه ساکنان از آن خارج می شوند و مسائل و تجهیزات مختلف ایمنی در آن به صورت خودکار فعال می شوند .

همین مساله سبب شده که در ساختمان های دارای تاییدیه آتش نشانی، آتش سوزی منجر به فوت نداشته باشیم و این نشان از کارایی بالای این تجهیزات دارد. لذا شرکت فاراد صنعت چابک اخذ تاییدیه آتش نشانی تهران را اولیت کار خود قرار داده و در اسرع وقت کارشناسان و متخصصان با تجربه ی شرکت این تاییدیه را برای مشتریان عزیز دریافت می نماید.

اخذ تاییدیه آتش نشانی کرج

امروزه با توجه به بخش نامه سازمان آتش نشانی تمامی ساختمان های مسکونی ، اداری و تجاری در هر تعداد واحد و طبقه و با هر متراژی ملزم به  اخذ تاییدیه آتش نشانی و اجرای سیستم اعلام و اطفاء حریق می باشند .

شرکت فاراد صنعت چابک برای رفاه حال شما همشهریان گرامی این امر مهم را در دستور کار خود قرار داده است و این شرکت جزو لیست شرکت های تایید صلاحیت شده سازمان آتش نشانی استان البرز می باشد .

تاییدیه آتش نشانی پایان کار

مهمترین مدرکی که مالکیت یک ملک را مشخص می کند پایان کار ساختمان است. دریافت سند مالکیت ساختمان و انجام معاملات ملکی (نقل و انتقالات) مستلزم وجود این جواز بوده  بنابراین تاییدیه آتش نشانی پایان کار ساختمان ها توسط شرکتهای مشاور آتش نشانی که مورد تایید سازمان آتش نشانی باشند، صادر میگردد.

 

کارفرمایان جهت تاییدیه آتش نشانی پایان کار موظف به اجرای دقیق نقشه صادره و دستورالعمل های فنی و قانونی مربوطه می باشند تا بتوانند به راحتی و بدون دردسر با گرفتن پایان کار از سوی شهرداری نتیجه زحمات خود را ببینند.

 

شرکت فاراد صنعت چابک از جمله شرکت های مشاور خدمات ایمنی است که با سابقه ای درخشان در زمینه مشاوره و تاییدیه آتش نشانی پایان کار، طراحی و اجرای تجهیزات آتش نشانی ، طراحی و اجرای سیستم های اعلام و اطفاء حریق، سیستم fm200 و شارژ سیلندر گاز fm200  آماده ارائه خدمات سازنده به شما کارفرمایان عزیز می باشد. 

 

تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان چند طبقه 

آتش نشانی از ساختمان هایی که در حال ساخت هستند چند بار بازدید به عمل می‌آورد تا از رعایت تمام استانداردها و روند اصولی کار اطمینان پیدا کند.

 

باید تاییدیه ایمنی آتش نشانی دریافت شود تا با دادن آن به شهرداری پایان کار صادر گردد. تایید ایمنی ساختمان مسئله بسیار مهمی است چرا که مستقیما با جان مردم در ارتباط است بنابراین تمام قوانین و دستورالعمل ها توسط آتش نشانی به بطور دقیق مد نظر قرار می‌گیرد.

 

 برای دریافت و اخذ آن باید در ابتدا برای پروژه در سازمان آتش نشانی پرونده تشکیل شود و هماهنگی های مربوط به امور اداری انجام گردد. این امور را می‌توان با اخذ وکالت کاری از کارفرما و یا نماینده قانونی او انجام داد.

نماینده کارفرما باید در جلسات فنی و حل اختلاف سازمان آتش نشانی حضور داشته باشد تا با کسب اطلاع از مشکلات و چالش های پروژه در جهت رفع آن اقدامی نماید.

در اکثر پروژه ها مواردی مشترک است که باید در طی روند اخذ آن از سازمان  انجام شود البته این موارد باز هم به نوع پروژه و کاربری آن بستگی دارد.

طراحی و محاسبات سیستم اعلام و اطفا حریق و ارائه نقشه های مربوطه و تصحیح شماتیک جانمایی

طراحی سیستم هایی مانند فشار مثبت دهلیز پلکان ها، تهویه پارکینگ ها، سیستم پمپاژ و مخازن، شبکه برق اضطراری

طراحی و انتخاب نوع خاموش کننده های دستی مناسب، تابلوهای هشدار

طبق گفته سخنگوی سازمان ، آمار حریق و انواع حوادث در ساختمان‌هایی که استانداردها را رعایت کرده و موفق به دریافت تاییدیه از آن سازمان  شده‌اند به شدت کاهش یافته است.

 

نحوه دریافت و فرم تاییدیه آتش نشانی برای کلینیک ها و فیزیوتراپی و سونوگرافی و تمامی مراکز

در ابتدا کارشناسان سازمان آتش نشانی از ساختمان بازدید می‌کنند و دستورالعمل های لازم را برای رعایت ایمنی را به سازندگان ساختمان ابلاغ می‌کنند. بعد از رفع نواقص و موارد گفته شده، کارشناس آتش نشانی دوباره از ساختمان بازدید می‌کند و در صورت نبود مشکل فرم  را صادر می‌نماید.

مواردی که معمولا توسط کارشناس برای صدور تاییدیه بررسی می‌شود عبارتند از:

راه‌های خروج

سیستم تخلیه دود

سیستم اعلام اطفاء حریق

اندازه جانپناه‌ها

شرایط پارکینگ‌ها

 آشنایی با قوانین اخذ تاییدیه فیزیوتراپی و کلینیک ها

طبق دستورالعمل از طرف معاونت درمان وزارت بهداشت برای صدور پروانه ، تمامی مراکز زیر نظر این معاونت باید تاییدیه دریافت نمایند. نمونه استاندارد برای اخذ تاییدیه آتش نشانی فیزیوتراپی و کلینیک ترک اعتیاد و کلینیک ها، لابراتوار و .. ایجاد و حفظ استانداردهای سلامت و ایمنی در بخش های فیزیوتراپی و کلینیک می باشد .

 خدمات فیزیوتراپی و کلینیک و کلینیک ترک اعتیاد باید طبق دستور العمل تاییدیه آتش نشانی معاونت درمان وزارت بهداشت باشد و ارائه این خدمات باید در محیطی امن باشد. 

برای تاییدیه آتش نشانی فیزیوتراپی بهتر است که افراد این مجموعه بتوانند موارد زیر را مدیریت نمایند. 

تمامی فیزیوتراپیست ها و افراد شاغل در کلینیک ها باید آموزش های زیر را فرا بگیرند:

۱. آشنایی با آتش سوزی و اطفاء آن در فیزیوتراپی و کلینیک ها

۲. احیاء قلبی ریوی در فیزیوتراپی و کلینیک 

۳. مدیریت اجسام برداری (آواربرداری )نجات افراد گیرافتاده به طریق صریح در فیزیوتراپی و کلینیک ها

۴.مدیریت کنترل عفونت در فیزیوتراپی و کلینیک ها

۵.مدیریت وبرخورد مناسب باهرگونه خشونت (روانشناسی خشونت )

۶. تهیه پروتکل جهت تخلیه اضطراری بخش در فیزیوتراپی و کلینیک ها

۷.آشنایی با خطراتی که بیماران و مراجعین را تهدید می کند مانند لیزخوردگی ـ آب داغ ـ برق گرفتگی خطرات هیدروتراپی از قبیل غرق شدگی و…

۸. تهیه و نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق در بخش فیزیوتراپی و کلینیک ها

مدارک لازم برای دریافت آن

صاحب ملک با داشتن مدارک زیر می‌تواند اقدام کند:

این مدارک برای دریافت تاییدیه آتش نشانی تهران و سایر شهرها هیچ تفاوتی ندارد.

اصل و کپی کارت ملی مالک

اصل و کپی سند مالکیت

نقشه های فاز 1 ملک

فیش پرداخت عوارض مربوطه

عقد قرارداد با شرکت‌های مشاور یا مجری ایمنی که زیر نظر آتش نشانی هستند

دریافت فرم که توسط مدیر عامل شرکت مربوطه مهر و امضا شده است

دریافت تاییدیه آتش نشانی برای ساختمان چند طبقه

ساختمان های مسکونی بالای ۶ طبقه

ساختمان های مسکونی زیر ۶ طبقه در صورتی که بیشتر از ۲۰ واحد در آن باشد

ساختمان های یک طبقه به بالا با کاربری غیرمسکونی

تمام ساختمان هایی که جزء یکی از سه موارد بالا باشند ملزم به دریافت مجوز از سازمان آتش نشانی هستند. البته در حال حاضر تمام ساختمان‌ های نوساز برای اخذ پایان کار باید این تاییدیه را دریافت کنند.

ساختمانهای بلند مرتبه 

سازمان آتش نشانی برای نظارت و كنترل تاییدیه آتش نشانی برای ساختمانهای بلند مرتبه در برابر حریق و حوادث و حفظ ایمنی ساختمان ها را لازم الجرا دانسته است.

برای پروژه‌های 5 طبقه و کمتر از آن در شهر تهران تاییدیه سیستم اعلام حریق می‌تواند توسط مهندس ناظر برق ساختمان صادر شود اما برای پروژه‌های مسکونی بالاتر از 5 طبقه ، تاییدیه آتش نشانی برای ساختمانهای بلند مرتبه ، طبق ضوابط و قوانین شهرسازی و شهرداری حتما باید مورد تایید سازمان آتش‌ نشانی قرار بگیرد.

 چه مدت اعتبار دارد؟

تاییدیه ای که توسط سازمان آتش نشانی برای پایان کار مخصوصا برای تاییدیه آتش نشانی برای ساختمانهای بلند مرتبه صادر می‌شود، تنها 6 ماه اعتبار دارد و اگر مالکان در این مدت زمان پایان کار خود را دریافت نکنند می بایست مجددا درخواست تاییدیه بدهند.

 بیمارستانها 

آتش سوزی و گسترش در این اماکن می‌تواند باعث انتشار شعله‌های آتش به مکان‌های دیگر و طبقات بالاتر یا پایینتر شود؛ هرچند که عوامل متعددی برسرعت و نحوه گسترش آتش در بیمارستان‌ها تاثیرگذار است اما مهمترین و معمول ترین روش‌های انتقال آتش سوزی هدایت و جابجایی می‌باشد.

در روش هدایت، برای گسترش آتش سوزی نیاز به تماس مستقیم شعله نیست و آتش از طریق دیوار ها فلزات و سطوح مختلف به سایز بخش‌ها نفوذ می‌کند. در این حالت مقاومت مصالح به کار رفته در برابر گرما نقش قابل توجهی در کنترل حریق دارد. وجود فضاهای خالی بین محیط‌های قابل اشتعال یا دیوارهای جدا کننده برای به تاخیر انداختن انتقال حرارت بسیار مطلوب است.

در روش جابجایی انتشار آتش سوزی از طریق حرکت سریع گازهای داغ رخ می‌دهد سرعت حرکت این گازها و به تبع آن گسترش حریق، ارتباط نزدیکی با محیط مورد نظر شکل ساختمان محل دودکش‌ها و حضور تهویه‌های سقفی و پنل‌های آویزان از سقف که مانعی در برابر حرک افقی گازهای داغ محسوب می‌شود دارد.

به همین دلیل حفظ آمادگی برای اطفای به موقع آتش سوزی‌های احتمالی از مهمترین اصول ایمنی حریق به شمار می‌رود در این رابطه فاکتور تعیین کننده در کنترل و اطفای حریق زمان می‌باشد. لذا کشف و اعلام حریق در لحظات اولیه نقش مهمی در کنترل خسارات خواهد داشت.

سیستم کشف و اعلام حریق در بیمارستان‌ها شامل دستگاه‌های کشف، پردازش و اعلام می‌باشد. دستگاه کشف خودکار از کاشف‌های حریق تشکیل شده که در مقابل محصولات حریق شامل حرارت، دود و ذرات شعله و گاز واکنش نشان می‌دهد. همچنین در انتخاب و نصب کاشف‌ها رعایت موارد زیر الزامی است:

نوع و حساسیت کاشف حریق با توجه به ریسک حریق در محل تعیین می‌شود به همین دلیل لازم است نوع کاشف در بخش‌های مختلف بیمارستان بر اساس صلاحدید کارشناس فنی حریق انتخاب شود.

محل نصب کاشف‌های حریق در اغلب موارد سقف می‌باشد. در این حالت حداقل و حداکثر فاصله کاشف از سقف به ترتیب 1 و 4 اینچ بوده و جاسازی کاشف‌ها در سقف به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

محدوده حفاظتی کاشف بستگی به حساسیت آن و تراکم محصولات حریق دارد بطوریکه تعیین محدوده موثر آن بر اساس توصیه‌های سازنده و با آزمایشات کنترل کیفی صورت می‌پذیرد.

لازم است عملکرد کاشف از طریق نصب یک چراغ چشمک زن بر روی آن که حداقل هر 15 ثانیه به مدت 0.5 ثانیه روشن شود مشخص گردد.

کاشف باید تابع یکی از استانداردهای بین المللی ( مثلا  BS و NFPA ) یا استاندارد ملی ISIRI 3706 باشند.

مسیر عبور کابل های برق سیستم کشف و اعلام حریق باید ایمن و عاری از خطر باشد.

مرکز پردازش در واقع مغز سیستم کشف و اعلام حریق محسوب می‌شود که وظیفه آن ایجاد ارتباط بین دستگاه‌های کشف و اعلام حریق و نمایشگر نقاط آتش سوزی در روی تابلوی کنترل می‌باشد سیگنال‌های رسیده پس از پردازش به پیام‌های دیداری یا شنیداری تبدیل می‌شوند و وقوع آتش سوزی را اعلام می‌کنند.

مشخصات سیستم اعلام حریق بیمارستان‌ها

در صورت استفاده از سیگنال‌های صوتی تراز فشار صوتی نباید از 65 دسیبل بیشتر شود.

از علائم دیواری به همراه پیام صوتی مناسب استفاده شود تا باعث اضطراب و ترس نشود.

در محیط‌هایی که افراد ناشنوا وجود دارند باید علائم دیداری مناسب تعبیه شود.

یکی از حیاتی ترین اقداماتی که پس از شناسایی حریق باید انجام شود اطفای سریع و به موقع آن است. با توجه به ماهیت و وسعت حریق‌های احتمالی در بیمارستان‌ ها در صورت اقدام سریع اطفای آنها از طریق خاموش کننده‌های دستی (کپسول های آتش نشانی) عملی خواهد بود، البته برای احتیاط ایجاد کانال ارتباطی مناسب با سازمان آتش نشانی شهری جهت اقدامات کمکی الزامی است. علاوه بر این بایستی توجه داشت که برای مقابله مناسب‌تر با آتش سوزی های احتمالی استفاده از سیستم های اطفای خودکار در بعضی از بخش‌های بیمارستان ضروری است.

کار بردن کپسول های دستی برای کنترل آتش سوزی های محدود در همان لحظات اولیه مناسب است. افزایش کارایی این نوع خاموش کننده منوط به انتخاب صحیح محل نصب مناسب و استفاده درست از آنهاست. میزان مواد مورد نیاز خاموش کننده بر حسب دانسیته‌های مواد سوختنی، سطح احتمالی حریق، ارزش دارایی‌ها و فاکتور خاموش کنندگی آن تعیین می شود.

لذا در برآورد تعداد خاموش کننده‌های مورد نیاز ضروری است که از نظرات کارشناسان حریق بهره‌مند شد. علاوه بر آنکه محل نصب خاموش کننده ارتفاع نصب آنها، فاصله قرار گرفتن کپسول‌های آتش نشانی از هم و نحوه دسترسی به آنها حائز اهمیت است؛ چگونگی استفاده از خاموش کننده ها و آموزش افراد بصورت تئوری و عملی بسیار مهم می‌باشد.

بدیهی است عدم رعایت موارد فوق باعث بی اثر شدن کلیه تدابیر اتخاذ شده می‌گردد برای مثال با وجود انتخاب و تعیین محل مناسب کپسول‌های خاموش کننده، در صورتی که کاربران با نحوه استفاده صحیح از آن آشنا نباشند قادر به نشان دادن عکس العمل های مناسب نخواهند بود؛ در کنار خاموش کننده‌های دستی استفاده از جعبه های آتش نشانی نیز بسیار سودمند است.

جعبه آتش نشانی شامل یک شیر مخصوص و شلنگ با طول مناسب است که بر روی یک قرقره نصب می‌شوند. با توجه به طول شلنگ آتش نشانی و محدودیت های احتمالی در باز شدن کامل آن و همچنین قدرت پرتاب آب آن، محدوده حفاظتی هر جعبه آتش نشانی تا شعاع 15 متری برآورد می‌گردد. در صورتی که مساحت نواحی کوچک و یا تعداد طبقات زیاد باشد برای هر ناحیه حداقل یک جعبه آتش نشانی در نظر گرفته می شود در سیستم های اطفای خودکار می توان از آب، کف، پودر، گاز دی اکسید کربن و فناوری‌های جدید استفاده نمود؛ واضح است که طراحی، محاسبات لازم و نصب و نگهداری اینگونه تجهیزات تنها باید توسط افراد متخصص صورت گیرد تا تاییدیه آتش نشانی کرج و تهران را بتوان دریافت کرد.

راهکارهایی برای پیشگیری از آتش سوزی در بیمارستان‌ ها

جهت اقدامات پیشگیرانه آتش سوزی و به منظور ارتقای سطح ایمنی حریق در بیمارستان ها، برای اخذ تاییدیه آتش نشانی کرج و تهران تشکیل کمیته‌های ایمنی در این مکان‌ها پیشنهاد می شود.

این کمیته می تواند با حضور رئیس بیمارستان یا نماینده تام الختیار او، کارشناس بهداشت حرفه‌ای یا ایمنی و سایر اعضای مرتبط به طور دوره‌ای و منظم تشکیل جلسه دهد. کمیته در زمینه ایمنی عهده دار وظایف زیر است:

تشکیل تیم عملیاتی متشکل از کارکنان بیمارستان

شناسایی نقاط خطر و بحرانی

ارزیابی ریسک حریق در نقاط مختلف بیمارستان

تدوین دستورالعمل های ایمنی و آیین نامه‌های کار

پایش سیستم ایمنی حریق با بازرسی های دوره‌ای منظم

برنامه ریزی آموزش مداوم کارکنان و انجام تمرین‌های لازم

ایجاد کانال‌های ارتباطی با سازمان‌های ایمنی شهر

تجزیه و تحلیل حریق‌های به موقع پیوسته در بیمارستان

ایجاد سیستم ثبت و ضبط حوادث و مبادله گزارشات حریق با سایر بیمارستان‌ها

تاییدیه آتش نشانی برای بانکها

خدمات فاراد صنعت چابک :

بررسی اماکن و سازه ها و کلینیک و فیزیوتراپی های زیر نظر تاییدیه آتش نشانی معاونت درمان وزارت بهداشت …و مستند سازی آن ها جهت پیاده سازی استانداردهای سازمان آتش نشانی جهت اخذ تاییدیهبررسی نوع تجهیزات به کار رفته در مکان هایی که نیاز به دریافت تاییدیه دارند.

انتخاب نوع سیستم اعلام حریق

انتخاب نوع سیتسم اطفا حریق

ارائه روش های اخذ تاییدیه

بازدید کارشناسان

برآوردهای مالی

مشاوره برای ساختمانهای بلند مرتبه

تاییدیه آتش نشانی معاونت درمان وزارت بهداشت

تاییدیه آتش نشانی دندانپزشکی

 فیزیوتراپی

تاییدیه آتش نشانی کلینیک ترک اعتیاد

 لابراتوارها

تاییدیه آتش نشانی فیزیوتراپی

تاییدیه آتش نشانی کرج  تاییدیه آتش نشانی کرج تاییدیه آتش نشانی کرج تاییدیه آتش نشانی کرج تاییدیه آتش نشانی کرج  فیزیوتراپی معاونت درمان وزارت بهداشت

 

 
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.