اطفاء حریق اتاق سرور

 اطفاء حریق اتاق سرور ( بهترین سیستم اطفا حریق اتاق سرور کدام است؟ )

 اگر یک مرکز داده یا IT را اداره می کنید، احتمالاً برای جلوگیری از آسیب های ممکنه در کارتان از سیستم های مختلفی مانند سیستم اعلام و اطفاء حریق و سیستم تهویه مطبوع قدرتمند گرفته تا منبع تغذیه بدون وقفه یا یک ژنراتور پشتیبان اضطراری استفاده می کنید.

از آنجا که مرکز داده شما احتمالاً مملو از رایانه، هارد دیسک و سایر تجهیزات الکترونیکی حساس است، برای محافظت از سرمایه خود جهت اطفاء حریق احتمالی به چیزی غیر از سیستم اطفاء معمولی و آب پاش نیاز دارید.

در گذشته، هالون یکی از گزینه های اصلی برای مهار آتش به جای آب بود، اما هنگامی که مشخص شد با استفاده از هالون، لایه ازن آسیب می بیند، از چرخه استفاده خارج شد. 

بهترین گزینه نصب سیستم اطفا حریق اتاق سرور هستند. این یک سیستم گازی است که یا با کاهش اکسیژن شعله های آتش یا گرما کار می کند. مهمترین مزیت سیستم اطفا حریق اتاق سرور این است که هیچ پس مانده ای باقی نمی گذارند و به آن ها اجازه می دهد بدون اینکه به تجهیزات IT شما آسیب برساند، شعله های آتش را سرکوب کنند. به طور کلی اطفاء حریق در اتاق های سرور از طریق سیستم اطفاء حریق fm200 و آیروسل صورت می گیرد.

سیستم اعلام و اطفاء حریق اتاق سرور

 

سیستم اطفا حریق اتاق سرور چگونه عمل می کند؟

استفاده از سیستم های کشف سریع دود که به عنوان یک سیستم اطفا حریق اتاق سرور عمل می نمایند یکی از راه حل هایی می باشد که مهندسین برای جلوگیری و گسترش حریق در اتاق های سرور و دیتا سنترها بعنوان پیش نیاز طراحی می کنند.

با افزایش دما، اتصال کوتاه در مدارهای الکترونیکی یا تجهیزات تأمین برق و مصرف جریان بیش از حد مجاز را می توان از عوامل ایجاد آتش در اتاق سرور یا مراکز داده نام برد.

با توجه به حساس بودن تجهیزات شبکه و کامپیوتر و تخریب آنها در دمای بیشتر از حد مجاز حتی در حالیکه حریق به تمام نقاط سرایت نکرده باشد، امکان سوختن قطعات الکترونیکی تجهیزات بسیار زیاد است.

از آنجا که در اتاق های Server و مراکز داده یا همان Data Center از انواع کابل به مقدار بسیار زیاد استفاده شده و چون کابل ها بصورت مستقیم به دیگر تجهیزات در فواصل دور از هم نیز متصل می گردند لذا حریق با سرعت بسیار زیادی قابل گسترش می باشد.

برای جلوگیری از وقوع حریق بواسطه کابل ها، بهتر است از دتکتورهای خطی حرارتی Linear Heat Detector استفاده کرد. کابل ها اصولاً در کف اتاق های سرور Server و بر روی سینی های کابل قرار می گیرند.

دتکتورهای خطی نیز پس از محاسبات لازم مهندسی بر روی کابل های شبکه کامپیوتری بصورت سینوسی بر روی سینی های کابل خوابانده می شوند. حال اگر در هر نقطه از کابل های شبکه حرارت بصورت غیر مجاز افزایش یابد، دتکتورهای خطی یا همان LHD حرارت را بصورت مستقیم حس نموده و سیگنالی را به پنل اعلام حریق فرستاده تا کاربران مربوطه جهت جلوگیری از افزایش دما اقداماتی را انجام دهند.

با پیدا کردن سریع مشخصه های آتش در فضا سیستم اعلام و اطفاء حریق وارد عمل شده و با اطفاء و خاموش کردن آتش پایان می پذیرد. سیستم های مختلفی برای اطفا و اعلام حریق وجود دارد که هم به عنوان سیستم اطفا حریق کارخانه و هم اتاق سرور و مناطق مختلف استفاده میشود. 

اعلام حریق اتاق سرور

نحوه عملکرد سیستم اطفای حریق اتاق سرور  ایر سمپلینیگ   Air Sampling Smoke Detection Apparatus

 برای این منظور در روش های جدید از نوع Active که یک سیستم مکنده دود است، استفاده می شود. این سیستم اطفا حریق اتاق سرور توسط لوله هایی متصل به آن و سوراخ های که با مشخصات خاص روی هر کانال (لوله) تعبیه شده، هوای محیط را در هر لحظه توسط سوراخ های مذکور به داخل خود مکش نموده و از آنها نمونه برداری می نماید.

این نمونه برداری ذرات بسیار ریز دود را در هر نقطه ای که درحال تولید باشد بواسطه محفظه لیزر تشخیص داده و توسط کابل های ارتباطی به پنل اعلام حریقی که کنترل آن را به عهده دارد انتقال داده و آژیر یا فلاشر متصل به آن اعلام خطر می نماید.

سیستم های مذکور به ایر سمپلینگ یا Air Sampling Smoke Detection Apparatus معروف هستند.

 

تجهیزات اطفاء حریق اتاق سرور

 

برای گاز هالون و گاز fm200 می توان مقایساتی را به شرح ذیل ارائه نمود:

  • گاز fm200 دارای وزن کمتری می باشد.
  • در یک حجم مساوی از فضا، مقدار گاز کمتری نیاز دارد.
  • از سرعت بیشتری جهت پخش گاز بهره مند می باشد.
  • فضای کمتری جهت نگهداری سیلندرها مورد نیاز دارد.
  • از تجهیزات و ساختار فلزی کمتری جهت نصب استفاده می شود.
  • جهت بکار گیری در پروژه هزینه کمتری پرداخت می گردد.

 

سیستم اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

از آنجا که سیستم اعلام و اطفای حریق در استاندارد اتاق سرور از اهمیت بالایی برخوردار است لذا توصیه می شود قبل از ارائه هرگونه طرح نسبت به بازدید از مکان مورد نظر بازدید به عمل آید که معمولا کارشناس مربوطه با بازدید از اتاق سرور شما سعی می کند اطلاعات زیر را برداشت نماید :

1- ابعاد دقیق اتاق سرور و یا دیتا سنتر بر حسب متر (طول و عرض و ارتفاع)

2- در اعلام حریق اتاق سرور در صورتی که اتاق سرور دارای سقف کاذب و یا کف کاذب باشد، نوع سقف و کف کاذب و همچنین ارتفاع آنها در طراحی بسیار تاثیر گذار است.

3- تعداد و نوع رک ها و همچنین طریق آرایش و چینش رک ها یکی از عامل های تاثیر گذار در طراحی سیستم به شمار می آید.

4- در صورتی که اتاق سرور مورد نظر دارای سیستم سرمایش و یا کولینگ می باشد، بدلیل تأثیر گذاری در جهت پاشش گاز و همچنین سرعت پوشش محیط اعلام حریق اتاق سرور نوع سیستم سرمایش بکار رفته تأثیر گذار می باشد.

5- محل دقیق و مکان اتاق سرور شامل شهر، طبقه ای که اتاق سرور در آنجا قرار دارد.

6- منطقه بندی اتاق سرور، به این معنا که آیا اتاق سرور مد نظر به بخش های مختلف مانند اتاق مانیتوریگ، اتاق برق و غیره تقسیم بندی شده است یا خیر.

7- تعداد و نوع تابلو برق های استفاده شده در اتاق سرور

اعلام حریق اتاق سرور

 اجزاء سیستم اطفاء حریق اتاق سرور

1- سیستم تشخیص حریق شامل دتکتور ها

2- سیستم کنترل و مدیریت اعلام و اطفا حریق اتاق سرور

3- سیستم اعلام حریق اتاق سرور

4- سیلندر اطفا حریق اتاق سرور

5- سیستم برق اضطراری اعلام حریق اتاق سرور

6- دستور العمل کار 

7- دستور العمل بعد از تخلیه 

8- دستور العمل تعمیر و نگهداری 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.